Tagg PSP

PSP-spelet vi knappast får se i Sverige

I landet Japan har spelutvecklare, serietecknare och animeproducenter sällan särskilt mycket skam i kroppen. Man ser hela tiden allt möjligt som skulle vara helt otänkbart att marknadsföra och sälja i Sverige, men kanske inte alltid för att innehållet i sig är överdrivet grovt (om än jävligt skevt), utan snarare för att konceptet i sig eller idén bakom det hela kan te sig en smula inappropriate, som man hade sagt i staterna.

Se här bara, för två veckor sedan låg det här PSP-spelet trea över mest sålda spel i hela Japan. My Little Sister Can’t Be This Cute Portable – sug på den. Det är förvisso inget annat än en visuell novell (vilket kanske är illa nog), men jag har ändå på känn att det hade varit en smått ohållbar titel att ställa upp på de svenska spelbutikshyllorna.

Jag blev just lite pixligare

Första steget mot komplett pixelmani är taget. För något dygn sedan valde jag att investera i Half-minute Hero till PSP, vilket jag inte ångrar för fem öre. En mer underhållande titel var det länge sedan jag spelade, och de där 90 kronorna känns helt plötsligt väldigt väl spenderade.

Rädda världen på en halv minut, det är vad spelet går ut på. En ”Evil Lord” har kastat en otäck trollformel som förgör världen på 30 sekunder och det är upp till dig, ”Hero”, att ta dig fram till slottet där denne svartmästare i olika former väntar på den tiden. I realiteten är spelet förstås inte över på 30 sekunder, utan man kan i byar köpa en återställning av klockan vilket ger oss 30 nya sekunder att kämpa med, men det kräver lite taktik och finkänsla för att allt ska sitta.

Varje uppdrag går dock fort i alla fall och är över på ett par minuter, sedan börjar det om, med en ny ”Evil Lord” någon annanstans. Vår ”Hero” rycker ut igen, och historien upprepar sig. Sjukt kul och rekommenderas å det varmaste!

Pixelmani

Jag vet inte riktigt vad som tagit åt mig, men den senaste tiden har jag fått ett obeskrivligt sug efter enklare spel i klassiskt snitt. Jag pratar främst om små pixeldrypande historier som No Heroes Allowed, Cladun: This in an RPG och Half-minute Hero, alla till PSP.

Detta medför ju vissa problem. Okej för att det förstnämnda är ganska billigt redan från början, och att Half-minute Hero reas ut för 90-lappen just nu, men sammanlagt handlar det ändå om sisådär 400 kronor för dessa enklare skapelser. Låter inte så mycket för tre trevliga spel? Njae, kanske inte, men jag är van med att få helt okej kvalitet för under 50-lappen på iPhone, och detta är spel jag med lätthet hade kunnat se till Apples bärbara för inte så himla mycket mer pengar än så.

Men än värre är att jag av någon outgrundlig anledning fått för mig att jag borde spela dessa spel på en PSP go, en maskin jag varken har eller är särskilt förtjust i. De gånger jag provspelat en sådan har mina händer klagat lite grann, och knapparna håller inte alls samma standard som på min vanliga PSP-2000. Så vad gör jag? Betalar några hundralappar för ett extra minneskort eller lägger på ytterligare några lappar och bjuder hem en go från någon lämplig auktionssida?

Jag vet inte, har ingen aning faktiskt. Och det är det värsta av allt. Min satans oförmåga att ta beslut. Suck! :(

Kaos & Kosmos smyckar PSP i Japan

När Dissidia 012[duodecim] Final Fantasy släpps till PSP i Japan passar man även på att trycka ut en ny specialutgåva av konsolen på samma gång. Det är en vit PSP med motiv på som vi kan anta härleder till spelet självt, och allting faller under namnet Chaos & Cosmos Limited bundle.

Ser så lagom nerspydd ut.

Paketet släpps alltså samtidigt som spelet i Japan, vilket är den 3 mars i år. Till skillnad från en vanlig PSP blir denna så klart lite dyrare, och prislappen ska visa den rekommenderade siffran av 22 890 yen, vilket motsvarar knappt 2 000 kronor. Utöver en säkerligen fräsig kartong kommer konsolen även laddad med ett Dissidia-tema. Produktionen av Chaos & Cosmos sägs vara begränsad men ändå ganska omfattande. Tur att spelet finns i tillräckliga mängder då, för lite naket vill ni väl ha? Klicka vidare för att se baksidan av enheten, som även den förärats med ett litet motiv. Läs mer

Kriminella damer straffas på PSP

Om Nippon Ichis senaste rollspel – ja, det är faktiskt ett sådant – är något som undgått dig får du här en ny chans. Criminal Girls är sannerligen ett spel som sticker ut om man ser till premissen, för här är något du aldrig spelat förut.

Man intar rollen som en beskyddare över ett gäng kriminella brudar som av någon anledning hamnat i helvetet. Karma is a bitch. Det gäller sedan att leda dem hela vägen upp för ett torn för att slutligen nå tillbaka till den riktiga världen och ett väntande normalt liv. Men det handlar inte bara om att guida dem rätt, man måste även bättra dem då deras tidigare syndiga livsstil så klart inte hör hemma bland de levande. Detta gör man genom att fysiskt straffa tjejerna, och alternativ som ”smisk” ska tydligen göra sig närvarande. Självklart är det japanskutvecklat, men det behövs väl knappast tilläggas.

Utöver dessa ”unika” och bisarra inslag är det ett någorlunda normalt pixelrollspel med strider och dialoger. Vågar jag gissa att detta aldrig någonsin hittar utanför Japan? Du hittar några bilder till här under. Läs mer

ESRB varnar för naket i Dissidia 012

På den amerikanska sajten för åldersmärkning av bland annat spel, ESRB, har man sammanfattat kommande Dissidia 012[duodecim] Final Fantasy till PSP på ett sätt som ger utslag på moralkakemätaren. Beskrivningen av spelet inleder med sedvanlig information om vad det är för något, fajting med Final Fantasy-karaktärer, men fortsätter sedan med att förklara hur mycket naket/halvnaket spelet innehåller, och vilka tendenser det lutar åt.

En handfull kvinnliga karaktärer har på sig avsöljande dräkter som visar stora mängder klyfta. Några av dessa karaktärers bröst studsar även under strid. En del text i spelet är även ganska talande, som till exempel: ”Här är en bättre idé, zoom in kameran på Tifas klyfta!”. En del porträttgallerier innehåller även delvis nakna kvinnliga karaktärer där man ser deras generella kroppsform istället för detaljer som bröstvårtor och könsorgan.

Somliga jublar, andra rasar, om man får använda kvällsrubriker. Men ärligt talat, var det någon som trodde eller förväntade sig något annat? Det äldsta knepet i boken tillsammans med Final Fantasy-loggan är så klart något Square Enix mjölkar så länge det genererar cash.

Final Fantasy VIII i min PSP

Jag har väntat i två och en halv evighet, men nu har äntligen Final Fantasy VIII landat på europeiska PlayStation Store. Premiumpris såklart, men 90 kronor är lika med noll för denna dyrgrip, och med äkta widescreen gör det sig helt perfekt på PSP. Har hittills endast hunnit med knappa två timmar, men allt är precis som förr, och det har faktiskt åldrats med värdighet, även om kontrasterna mot mer moderna rollspel är väldigt tydliga. Mellansekvenserna är tama, dialogen och interaktionen karaktärerna emellan ligger en nivå under dagens motsvarigheter, men det är faktiskt precis så det ska vara. Som vi minns det, med andra ord.

Ska man vara helt ärlig är grafiken inte helt under PlayStation Portables standard. Visst, det är extra kantigt och polygonerna håller inte alltid världsklass, men det ser faktiskt inte överdrivet illa ut. Och även om karaktärerna är något otydliga ibland så sticker animationerna ut och förmedlar ganska klart vad utvecklarna vill ha sagt. Så testa, ni som väntat. Och glöm inte att även Final Fantasy VII finns ute för samma penning, om ni nu skulle föredra det. Både fungerar exemplariskt på PSP.

Ena riktige’ guldkorn!

Tycker Rickard Olsson, El Maestro på Carmine Lives och Spelbloggen.

SanDisk tolkar PSP

Kanske inte helt korrekt alla gånger. Var inne till stan igår och köpte på mig ett Memory Stick Micro till PSP:n för att kunna fortsätta tanka från PSN. Blev den lite billigare SanDisk-varianten som även skyltar med att det är som gjort för PSP. Dock är väl designen lite tvivelaktig? Skönt med 8 nya gigabyte i vilket fall som helst. Och det funkar även till PSPgo, om det skulle bli en sådan i framtiden.

Final Fantasy XIII i massor

ffxiii

Mycket kring Final Fantasy XIII nu efter att Square Enix under dagen haft ett event kring spelet i Tokyo. Det de flesta väntat på, och som känns mest relevant i sammanhanget, är ett definitivt datum, och ett sådant har vi nu, om än bara för Japan. Den 17 december är dagen då japaner vallfärdar till elektronikbutiker, då Wii ser sig omkörd än en gång i försäljningslistan över hårdvara och då Carl Bildt inte bryr sig ett skit.

Importnissarna har ju redan klart för sig vad som ska göras, men behärskar man inte det japanska spåket är man så god och väntar till våren 2010, något Square Enix står fast vid sedan tidigare. Vågar man gissa på en release under mars månad? Mja, kanske lite tidigt ändå. Värt att nämna är att tomtarna på SE pratar om ett internationellt släpp den här gången, något som medför att vi helt enkelt inkluderar ”resten av världen” i det uttalandet, och inte bara USA till en början. Enligt uppgift ska vi inom kort få veta mer. Fast det har vi väl hört ett par gånger förut.

Vidare ska Square Enix i samarbete med bryggarkungen Suntory släppa Final Fantasy XIII-elixir till butikerna någon gång under vintern, alltså dricka med tema från rollspelsserien. Det har sedan tidigare funnits diverse drycker med motiv från förgående titlar i serien och min lokala matbutik säljer bland annat dryck med burkar influerade av PSP-spelet Final Fantasy Dissidia.

Och, föga förvånande, kommer det även att finnas ett paket med PS3 Slim och en utgåva av spelet att tillgå lite längre fram. Mer detaljer om det följer. Men jag tror inte att det är något som överraskar direkt. En lite snyggare box, eventuell specialdesignad konsol och ett spel nerkastat i kartongen. Good to go!

Det är på tiden att det rör på sig. Jag tappade intresset för drygt ett år sedan. Får se om jag kan återfå lite hype när det börjar dra ihop sig på allvar.

Soulcalibur: Brolen Destiny

Var inne en sväng till Umeda idag för att inhandla ny mobil och samtidigt eventuellt plocka upp ett ex av PSP-fajtern Soulcalibur: Broken Destiny. Tog den vanliga rundan förbi Sofmap innan jag som brukligt beger mig bort mot Yodobashi Kamera på andra sidan stationen för prisjämförelser. Men väl på Sofmap var det något som inte riktigt stämde.

sofmap_fail

Nu är ju frågan hur detta kunde passera? Inte ens på japanska påminner broken om brolen. Att någon har klantat sig rejält är det ingen som ifrågasätter, men varför satan-i-gatan är det ingen av de andra 2000 anställda som märker något? De springer ju runt, runt hela tiden.

Fast lite charmigt är det.

Och väldigt japanskt!

Copyright © Carmine Lives
- om Japan, spel och kanske lite mer

Byggt på Notes Blog Core
Powered by WordPress